114.
پرسش: سعادت از نظر قرآن چگونه است؟
پاسخ: مشتقات واژه سعادت دوبار در قرآن در سوره هود بکار رفته است. در آیه 105 فعل
مجهول «سُـعِـدوا» و در آیه 108 واژه «سـعـیـد»، و هر دو مربوط به روز
رستاخیز هستند. در رابطه با سعادت در دنیا در قرآن چیزی گفته نشده است.
«سَعادة» در اصل اسم مصدر است (اسم مصدر نتيجه و اثر مصدر است)، ولی کاربرد مصدری
نیز دارد و با واژه های بشارت، فرح، سُرور، حبر و بهج هم خانواده می باشد. «
فـَرح» شادي، شادمانی، خرسندی و خشنودی مقطعی و هنگامِ رسيدن به چيزی میباشد. مثلاً
هنگامی که یک شاگرد کارنامه قبولي خود را مي گيرد. «سُـرور» شادی، شادمانی، خشنودی و خرسندی دائمی از موارد خاصی می باشد. مانندِ شادی
و خرسندی یک دکتر از دکتر بودنِ خود. «بشارت» شادی، خشنودی و خرسندیِ هنگامِ شنيدن خبر خوش و مژده است. «حـبـر» شادی، شادمانی و خرسندی ناشی از آهنگ و آواز دلنشين و نشاط بخش است.
« بهج» شادی،
شادمانی، خوشنودی و خرسندی ناشی از زيبائی و خوش نمائی چیزی است.
«سعادت» شادی، شادمانی، خرسندی و خشنودی پیوسته و از همه چیز است. یعنی وقتی
پوشاک، خوراک، مسکن، حیاط مسکن، درختان و گل و گیاهان مسکن، نغمه های پرندگان مسکن،
آوای جویبارهای مسکن، کسانیکه انسان با آنها رابطه دارد و غیره، همه و همه در اوج
زیبائی و دلنشینی و لذت بخشی و نشاط آوری هستند، و انسان هیچگونه مسئله و مشکلی نه
در درون خود و نه در زندگی خود هیچکدام ندارد، در آن صورت انسان در سعادت است.
سعادت مورد نظر قرآن هم همین سعادتی است که در معنی واژه سعادت وجود دارد. و چنانکه
گفتیم سعادت در قرآن البته فقط در آیات مربوط به آخرت مطرح شده است. و سعید بمعنی
کسی است که در سعادت است (سعادتمند).
1 تـیـر 1382
22 ژوئن 2003
قـبـلـی
بـعـدی
|